رئيس التحرير رامي الحضري مدير التحرير محمد سليمان
آخر الأخبار
برعاية هايد بارك.. انطلاق النسخة الخامسة من SELECT الاثنين لتعزيز الشراكات والاستثمارات بين مصر والس... «مرصد الذهب»: الذهب يخسر للأسبوع الرابع عالميًا.. ويتجه لتسجيل أكبر خسارة شهرية منذ بداية العام خبير عقاري: ضرورة تصنيف المطورين وفق قدراتهم المالية والفنية قبل تخصيص الأراضي العاصمة الجديدة تحصد جائزتين دوليتين في BIG 5 Awards 2026 وتؤكد ريادتها في التحول الرقمي والاستدامة «العلياء الدولية» توقع اتفاقية شراكة استراتيجية مع «مؤسسة الأهرام» للمشاركة في منتدى العاصمة 2026  «مرصد الذهب»: انحسار رهانات الفائدة يعيد الذهب فوق 4000 دولار.. والتقلبات الحادة لم تنتهِ عز العرب - فولفو تتوج كافضل نمو في المبيعات عالميا من الشركه الام في فبراير 2026 لعام 2025 جمعية الخبراء: مد العمل بقانون إنهاء المنازعات الضريبية يحفز الاستثمار بنك مصر يوقع بروتوكول تعاون مع "وزارة العدل" بالتعاون مع شركة "إي فاينانس" لدعم منظومة التحصيل الإلك... كجوك من باريس: الاقتصاد المصري في وضع أفضل.. والفائض الأولي يقترب من 4.7% والاستثمارات الخاصة تتزايد

اعلان جانبي  يسار
اعلان جانبي يمين

شكوى عميل ضد “فيفو” تنتشر على السوشيال ميديا.. اتهامات بعيب تصنيع ورفض الإصلاح داخل الضمان

أثارت شكوى متداولة على مواقع التواصل الاجتماعي حالة من الجدل، بعد أن نشر أحد العملاء تجربته مع شركة فيفو، متحدثًا عن تعرضه لمشكلة في هاتفه بعد فترة قصيرة من الشراء، بسبب ما وصفه بـ”عيب تصنيع واضح”.

وقال صاحب الشكوى إنه فوجئ بظهور عيب في الشاشة خلال فترة الضمان، مشيرًا إلى أنه توجه إلى مركز الصيانة الرسمي على أمل إصلاح المشكلة دون تكلفة، باعتبارها – وفق روايته – مشكلة تصنيع وليست سوء استخدام.

وأضاف أن مركز الصيانة أبلغه بأن المشكلة تتطلب تغيير الشاشة بتكلفة تصل إلى 2000 جنيه، مع وجود خلاف حول مدة الضمان، حيث أُبلغ – بحسب قوله – بأن الجهاز خارج الضمان رغم تأكيده أن الضمان ما زال ساريًا لمدة سنة ونصف.

وأشار إلى أنه لم يتم استلام الجهاز داخل مركز الصيانة إلا بعد دفع رسوم الإصلاح مقدمًا، وهو ما رفضه، مؤكدًا أن ذلك أدى إلى تعطيل حل المشكلة واستمرار الخلاف مع الشركة منذ عدة أشهر دون التوصل إلى نتيجة.

وأكد العميل أنه ظل يتواصل مع الشركة وخدمة العملاء منذ شهر أبريل وحتى الآن دون حل نهائي، معتبرًا أن تجربته تمثل – على حد وصفه – تضييعا لحقوق الضمان وتحميل العميل تكلفة إصلاح عيب فني داخل فترة الضمان.

وفيما يلي نص الشكوى كما وردت دون حذف أو تعديل:

“تجربتي مع شركة فيفو – تحذير لكل الناس
أنا اشتريت موبايل من فيفو، وبعد فترة قصيرة ظهر فيه عيب تصنيع واضح.
قبل انتهاء فترة الضمان رُحت لمركز الصيانة الرسمي وقالي الموظف أنه عيب تصنيع في الشاشه واني لازم اغير الشاشه بتكلفه 2000 جنيه بحجه أن الضمان انتهي وطبعا الضمان مكنش انتهي لان هما عاملين الضمان سنه ونصف علي الفون كامل و6 شهور ضد الكسر وقولت للموظف اني وانا بشتري التليفون مأكدين عليا انا الضمان سنه ونصف قالي لا يا فندم مفيش تليفون سنه ونصف ، والتليفون سنه واحده بس .. توقعت إنهم يصلحوا العيب بما إنه حق قانوني لأي مستهلك، لكن للأسف اللي حصل كان العكس
الموظف كذبني وقالي تليفونك ضمن سنه بس طبعا مشيت بعد ما مرديش يستلم مني التليفون الا بعد دفع الرسوم التصليح اولا وهما ال 2000 جنيه طبعا موافقتش
رفضوا يصلحوا الجهاز رغم إن الضمان لسه ساري. وضيعوا عليا الضمان عشان يصلحوه على حسابي!
يعني الشركة بتضيع وقت الضمان لحد ما يخلص، وبعدها تحمل العميل التكلفة بالكامل!
من شهر 4 لحد النهارده كل يوم اتصالات ومفيش اي حل نهائي معاهم وضمان وحقي راحوا كدا
فين احترام حقوق المستهلك؟
فين الشفافية مع العملاء؟
أنا بكتب تجربتي عشان محدش يشتري من فيفو ويتعرض لنفس المعاناة اللي أنا مريت بيها.
شركات بتحترم نفسها بتحافظ على العميل، مش تضحك عليه وتزوّده مشاكل.
❌ عيب تصنيع
❌ تضليل العملاء
❌ رفض الإصلاح داخل الضمان


لو عايز أعمله نسخة “ترند فيسبوك أقوى + عنوان هجومي + صياغة صدامية” أظبطهولك فورًا 🔥

اترك تعليقا